Saturday 21 April 2012

sAiNs AkTuArI?

بسم الله الرحمن الرحيم 
Assalamualaikum

ermmm sains aktuari? ape tu?? da lame dan da ramai yang tertanye2 ape tu sains aktuari? macam mane sains aktuari? ape peluang pekerjaan kalau ambil bidang nie?susah ke? bermain dengan nombor ke?dan banyak lagi la.. so,saye pun ad research  pasal sains aktuari nie .. dan disini ade sedikit maklumat.. 
tapi kalau salah ,korang boleh tegur dan komen di bawah.. sebab saye pun tak berape tau.. jadi same2 kite belajar.. ok? 




saye cadangkan korang pilih satu negara yang korang minat sama ada Australia , Amerika Syarikat,, United Kingdom & New Zealand,buat sikit kajian yang mana lagi mudah sistem belajarnya pd pandangan korang dan negara mana yang korang minat untuk pergi. tapi, keputusan akhir penetapan negara mana korang akan pergi terletak pada tangan penaja.
kalau australia, jpa bagi 4 choices je, australian national university, macquarie university, university of melbourne and university of new south wales.kalau ikut ranking, macquarie is the best uni, somehow semua pun bagus je, and all of these uni are certified by ASM board (actuarial society of msia).kalau melb uni, 2 parts of the prof papers can be exempted by completing honours, so cam agak benefit lah kat situ.
di UK, yang saya tahu Heriot-watt Uni, London School Economics dan City Uni bagus untuk kos ni. mungkin boleh rujuk ke link ni. untuk  New Zealand, saye tidak pasti sangat. Tapi boleh lihat link ini untuk actuarial college yang ada tawarkan kos ini beserta dengan persediaan untuk profesional exam.


2. Profesional Examination.
yang nie,ramai yang silap pasal demand in ac science..seorang aktuari tidak akan dipanggil aktuari sehingga dia lulus semua paper profesional exam. aktuari yang dikatakan bergaji tinggi itu adalah aktuari yang qualified, atau appointed actuary. kalau setakat graduate dengan degree aktuari je, belum tentu menjanjikan gaji yang lumayan.
profesional exam ni berlainan mengikut negara, so make sure check dulu macam mana profesional exam di negara tersebut...setahu sy, di US ada 9 paper kesemuanya, dan di Australia profesional exam nya terbahagi kepada 4 bahagian..wallahualam..
3. Career
biasanya aktuari ni akan bekerja di syarikat insurans, bank atau syarikat-syarikat besar. untuk kepastian, dan lebih tepat boleh rujuk ke link yang saye bagi di nama-nama negara di atas. Atau untuk di Malaysia, boleh rujuk ke link ni.
InsyaAllah peluang tu ada. Tapi mengikut kata seorang senior dalam bidang ni sekurang-kurangnya kita perlu lulus 2 paper profesional exam untuk senang dapat kerja pada waktu sekarang.
selain tu korang boleh jugak try usha link kat bawah nie.. untuk tambah2 pengetahuan yang mungkin berguna


 والسلام

No comments:

Post a Comment

Kalau ada pertanyaan mohon drop comment, tapi kalau rasa nak fast reply boleh terus tanya kat FB =====> tengok sidebar